Jyväskylän kv-päivillä 15.-16.11.2019

Mitä uusi lukion opetussuunnitelma sanoo kansainvälisyydestä? Miten syntyy aitoa dialogia eri kulttuurien ja yhteisöjen välillä? Miten tukea monikielistä oppijaa? Näitä ja monia muita haastavia kysymyksiä pohdittiin Jyväskylässä 15.–16. marraskuuta 2019 järjestetyillä Valtakunnallisilla yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen kansainvälisyyspäivillä.

Päivien ohjelma oli mielenkiintoinen ja monipuolinen kattaus luentoja ja työpajoja, joissa päästiin pohtimaan niin opettajien liikkuvuutta kuin eri kielialueelta tulevan oppijan tukemista omassa luokassa. Ajattelun aihetta ja käytännön työkaluja tarjottiin niin käytännön opetustyöhön kuin hallinnon kv-toimijoillekin.

– Sitä ihan meinasi unohtaa, että on siellä töissä – niin mielenkiintoista ohjelma oli, naurahtaa Tuure Puurunen, Aasian ja Afrikan kielten hankkeen japanin kielikohtainen koordinaattori. – Al Amana Centerin johtajan Aaro Rytkösen keynote-luento  Dialogi on rajojen ylittämistä oli tärkeä puheenvuoro kulttuurienvälisestä vuoropuhelusta. Lisäksi esimerkiksi monikielisen oppijan tukemisen työpaja antoi eväitä omaan työhön.

Aasian ja Afrikan kielten hanke näkyi tapahtuman yhteydessä järjestetyllä hanketorilla. Puurusen kanssa juttelemaan tulivat erityisesti arabian, kiinan ja japanin kielen opinnoista kiinnostuneet nuoret, mutta myös eri koulutusasteen opettajia ja hallintoa kävi tutustumassa hankkeen toimintaan.

– Erityisen mielenkiintoista keskustelua kävin erään varhaiskasvatuksen hallinnon edustajan kanssa, Puurunen paljastaa. – Meillä syntyi heti mielenkiintoinen yhteistyösuunnitelma kielisuihkutuskoulutusmateriaalista, joka tuntuu hyvinkin toteuttamiskelpoiselta. Toivottavasti tämä idea kantaa hedelmää!